Sinema
Acıların siyah beyaz öyküsü: Limbo #inceleme
Bir halkın acısı, geçmişi ve yok olan nesillerine ithaf edilebilecek bir film, Limbo.
![](https://refleksif.com/wp-content/uploads/2023/09/LIMBO.originaldas.jpg)
“Karşılaştığı tüm güçlüklere ve engellere rağmen, Yusuf asla umudunu yitirmedi. Ve en nihayetinde büyük başarı elde etti.” Radyodan gelen böyle bir konuşmayla başlıyor filmimiz. Bomboş, kurak arazileri gösterirken bir araba ile karşılaşıyoruz bu arazilerin ortasındaki yolda. ‘Limbo Motel’ Filmin adını da ilk burada görüyoruz. Üstteki alıntıyı neden yazdığımı merak ediyorsunuz büyük ihtimalle. Çünkü bu bir polisiye filmden daha fazlası. Bu bir halkın yaşadıklarının sessiz isyanı. Çokça sessiz, uzun bakışmalı sahne olduğunu fark edeceksiniz ya da her sahnedeki az diyalogları. Bakışlardan bile anlaşılan acıyı anlatıyor bu film çünkü, çok fazla konuşmaya gerek yok. İnsanların insanlığını yitirmesini anlatıyor. Bir halkın karşılaştığı tüm güçlükleri ve engelleri hissedecek, umudun ne olduğunu sorgulayacak ve başarının elde edilmesi için belki de çok geç olduğunu göreceksiniz. Kapağındaki gibi tamamen siyah beyaz bir film izlemeye hazır mısınız? Öncelikle şunu söylemeliyim, Aborjin dilinde ‘yalan’ kelimesinin bir karşılığı yoktur.Limbo, Avusturalyada geçen bir film. Charlotte adımdaki Aborjin bir kadının cinayetini çözmek üzere kasabaya gelen dedektif Hurley’yi izliyoruz. Bu sırada ailesiyle irtibata geçmeye çalışıyor. İlk abisi Charlie ile konuşuyor. Abisinden öğreniyoruz ki bu cinayet 20 yıl önce işlenmiş. Neden dosyanın şimdi açıldığını tabiki onun gibi biz de merak ediyoruz ama bu konu hep geçiştiriliyor. Abisi sadece nazik olmayan bir şekilde gitmesini söylüyor. Sonra kız kardeşi Emma ile görüşmeye gidiyor derektifimiz. O ise biraz düşüneceğini söylüyor. Sonrasında Leon diye birini ararken onun kardeşine rastlıyor. Leon’un öldüğünü görüyor. Şüphelilerden biriymiş Leon, biz de orada öğreniyoruz. Kardeşi adının temize çıktığını söylüyor ama bu pek inanılır mı bilemeyiz. Sonra sırayla kardeşlerle konuşmaya devam ediyor. Bu sefer ona birkaç bilgi veriyorlar. Eski bilgileri ve ses kayıtlarını tekrar gözden geçiriyor dedektifimiz. Etrafta çokça geziyor, insanlarla konuşuyor ve olay yerlerinde bulunuyor. Bir kasabada çok fazla dolaşıyor filmde. Olay bundan sonra yavaş yavaş çözülüyor. Katil aslında bir sahnede kendini belli ediyor. Sonunda bu katil diyebileceğiniz kimseyi size vermiyorlar ama bazı ipuçlarından, söylenen yalanların ortaya çıkmasından anlıyorsunuz. Ucunu açık bırakmışlar ama kim olduğunu da anlayalım istemişler. Bu aslında cinayeti çözmek adına çekilmiş bir film olmasa da herkesin kafasında bir katil belirmesini istemişler. Burada aslında yapılan iğrençlikleri anlasanız size de emeği geçen herkese de yeter de artar.Charlotte’un çizdiği resmi hatırlarsınız. O resim aslında Aborjinlerin konuşma tarzlarından sadece birisi. Değişik ve gizemli geçmişleri olan bir topluluktan bahsediyoruz. Haklarında birçok teori de var ama hala bir gizemli kutular. Ayrıca filmde de bahsedildiği gibi hala kabile olarak yaşayanların yanı sıra şehirleşmiş bir grup da var. Bu şehirleşmiş grubun kendilerine yapılan her şeye inat suça yatkın olduğu maalesef bir gerçek.Filmde Aborjinlerin neler çektiğine direkt olmasa da çokça değiniliyor. Zaten filmin tam olarak bu yüzden siyah-beyaz olduğunu düşünüyorum. Abisinin ‘beyaz polis’ yaklaşımı mesela onların soykırım uygulamalarından dolayı ne kadar nefret dolu olduğunun ilk göstergesi filmdeki. “Beyazlar bize aşın bunları diyor. Geçmişe mazi derlermiş.” Yani bazı izlerin kalıcı olduğunu bilmek için yaşamak ve o acıyı çekmek mi gerek, insanoğlu empatiden aciz bir varlık mı?Ek bir bilgi olarak şunu da söylemek istiyorum. 2008 yılında o zamanki başbaşkan Rudd, parlamentoda ve basın önünde Aborjinlerden ve Aborjinlerin ‘çalınmış nesillerinden’ uzun bir konuşmayla çok kez özür diledi. Bu özür kime ve neye yaradı bilinmez ama özür dilenmesi konusunda büyük bir istek vardı. Bu yapılan caniliği değiştirmedi ya da katledilen canları geri getirmedi fakat belki de nefreti yumuşattı çünkü bu konuşma ayakta alkışlandı.Bazılarına durağan gelebilecek bu film kesinlikle durağanlığına rağmen sürükleyici. Merak etkisini kaybetmeden sonuna kadar sizi ekrana kilitliyor. Siyah beyaz olması filmden hiçbir şey çalmamış aksine yapılan adaletsizlikleri en güzel bu şekilde yansıtabilirlerdi zaten. İyi seyirler.
Sinema
4.Sinemada Film Festivali, 12-21 Temmuz’da Büyükada ve Heybeliada’da!
Yaz aylarında sinemanın büyüsünü Adalar’a taşıyan “Sinemada”, bu yıl 12-21 Temmuz tarihlerinde 4. Sinemada Film Festivali adıyla gerçekleşecek!
![](https://refleksif.com/wp-content/uploads/2024/07/4.-Sinemada-Film-Festivali-Afisdas.jpg)
Yaz aylarında sinemanın büyüsünü Adalar’a taşıyan “Sinemada”, bu yıl 12-21 Temmuz tarihlerinde 4. Sinemada Film Festivali adıyla gerçekleşecek! 9 gün boyunca Büyükada Atatürk Meydanı, Büyükada Taş Mektep ve Heybeliada Pazar Meydanı’nda gösterimlere ev sahipliği yapacak olan 4. Sinemada Film Festivali, dördüncü yılında da “Öğretmenler Odası”, “İlgi Alanı”, “Bildiğin Gibi Değil”, “Sanki Her Şey Biraz Felaket”, “Aniden”, “Faruk” gibi son yılların ses getiren filmlerini sinemaseverlerle buluşturacak. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Kültür Dairesi Başkanlığı tarafından Film Koop işbirliğiyle tüm sinemaseverlerin katılımına açık ve ücretsiz olarak düzenlenen festivalde hem çocuklara hem de yetişkinlere yönelik film gösterimlerinin yanı sıra Yeşim Ustaoğlu, Mert Fırat, Derviş Zaim, Kıvanç Sezer gibi yönetmen ve oyuncularla söyleşiler ve atölyeler de gerçekleşecek.
FİLM GÖSTERİMLERİ ve SÖYLEŞİLER
Hem Adalılara hem de ziyaretçilere açıkhavada film izleme keyfi sunan 4. Sinemada Film Festivali, 12-21 Temmuz 2024 tarihlerinde hem çocuklar hem de yetişkinler için son yılların öne çıkan yerli ve yabancı yapımların gösterimlerine ev sahipliği yapacak. Büyükada Atatürk Meydanı, Büyükada Taş Mektep ve Heybeliada Pazar Meydanı’nda gerçekleşecek gösterimlerde “Bildiğin Gibi Değil”, “Mucize Aynalar”, “Sanki Her Şey Biraz Felaket”, “Oyuncaklar Firarda”, “80 Günde Devri Âlem”, “Karganın Uykusu”, “Aniden”, “Tavuri”, “Faruk”, “Ainbo: Amazon’da Büyük Macera”, “8×8”, “Cam Perde”, “Öğretmenler Odası”, “İlgi Alanı”, “Rodakis’i Ararken”, “Ölümsüz Olan Sadece Sevgidir”, “Sanatoryum”, “Sararmış Yapraklar”, “Tereddüt” ve “Umudunu Kaybetme” adlı filmler sinema tutkunlarıyla buluşacak. Gösterimlerin ardından gerçekleşecek söyleşilerde ise izleyiciler, film ekibine sorularını yöneltme imkânı bulacaklar.
4. Sinemada Film Festivali kapsamında usta yönetmen Yeşim Ustaoğlu, Mert Fırat moderatörlüğünde bir masterclass düzenlerken, Prof. Dr. Nevzat Kaya’nın “Topografyalar veya Film ve Mitos” başlıklı söyleşisi ve yönetmen Kerem Soyyılmaz’ın Şükrü Alaçam moderatörlüğünde gerçekleştireceği söyleşi de katılımcılarla buluşacak.
GENÇ SİNEMA ATÖLYESİ
Yönetmen Hüseyin Karabey’in 18-25 yaş arasındaki gençler için düzenlediği üç günlük atölye çalışması, 16-17-18 Temmuz’da saat 11.00’de Büyükada Taş Mektep’te gerçekleşecek. Gençlerin, seyretmenin ötesine geçerek sinema yapma şansı yakalayacağı atölyede Karabey ilk olarak sinemanın temel ilkelerini anlatacak. Katılımcılar, kurgu, yönetmenlik, senaryo, yapım ve oyunculuk süreçlerine dair teorik dersin ardından kendi yazacakları senaryoları eğitmenlerinin gözetiminde ve ada sınırları içerisinde çekecek, kurgulayacak ve gösterimini yapacaklar. Katılımın 20 kişilik kontenjanla sınırlı olduğu atölye çalışmasına, İBB Kültür sosyal medya hesaplarından duyurulacak link üzerinden başvuru yapılabilir.
ÇAY SAATİ SÖYLEŞİLERİ
Çay Saati söyleşileri, 16-17-18 Temmuz’da üç gün boyunca sinemacılarla seyircileri saat 18.00’de Büyükada Taş Mektep’te buluşturacak. Her gün, kamera arkası veya önünden bir kişinin konuk olacağı söyleşiler, sinemanın özel anlarına ve anılarına uzanan bir yolculuk sunacak.
İstanbul Şehir Hatları, sinema günlerini kapsayan 9 gün boyunca Adalar’a özel sefer düzenleyecek. Sinemaseverler, 12-21 Temmuz 2024 tarihleri arasında saat 23.15’te Büyükada-Heybeliada seferini yapacak olan vapuru kullanabilecek. Ücretsiz olarak gerçekleştirilecek 4. Sinemada Film Festivali’nin program ayrıntılarına İBB Kültür ile Film Koop’un sosyal medya hesaplarından ve kultursanat.istanbul adresinden ulaşılabilir.
PROGRAM
12 Temmuz 2024 Cuma
18.00 Açılış Kokteyli / Büyükada Taş Mektep
20.45 Film Gösterimi: Bildiğin Gibi Değil (Vuslat Saraçoğlu) /Büyükada Taş Mektep
22.00 Söyleşi: Yönetmen Vuslat Saraçoğlu / Büyükada Taş Mektep
20.45 Film Gösterimi: Ainbo: Amazon’da Büyük Macera (Richard Claus, Jose Zelada) /Heybeliada Pazar Meydanı
22.00 Sunum / Heybeliada Pazar Meydanı
13 Temmuz 2024 Cumartesi
18.00 Masterclass: Yeşim Ustaoğlu ve moderatör Mert Fırat / Büyükada Taş Mektep
20.45 Film Gösterimi: Mucize Aynalar (Tolga Örnek) / Büyükada Atatürk Meydanı
22.00 Söyleşi: Film ekibi ve moderatör Özgür Balcı / Büyükada Atatürk Meydanı
20.45 Film Gösterimi: 8×8 (Kıvanç Sezer) / Heybeliada Pazar Meydanı
22.00 Söyleşi: Yönetmen Kıvanç Sezer ve moderatör Şükrü Alaçam / Heybeliada Pazar Meydanı
14 Temmuz 2024 Pazar
18.00 Söyleşi: Prof. Dr. Nevzat Kaya “Topografyalar veya Film ve Mitos” / Büyükada Taş Mektep
20.45 Film Gösterimi: Sanki Her Şey Biraz Felaket (UmutSubaşı) / Büyükada Atatürk Meydanı
22.00 Söyleşi: Yönetmen Umut Subaşı ve moderatör Kıvanç Sezer / Büyükada Atatürk Meydanı
20.45 Film Gösterimi: Cam Perde (Fikret Reyhan) / HeybeliadaPazar Meydanı
22.00 Söyleşi: Film ekibi ve moderatör Sefa Öztürk / Heybeliada Pazar Meydanı
16 Temmuz 2024 Salı
11.00 Atölye: Genç Sinema (Hüseyin Karabey) / Büyükada Taş Mektep
18.00 Söyleşi: Çay Saati / Büyükada Taş Mektep
20.45 Film Gösterimi: Oyuncaklar Firarda (Jérémie Degruson) /Büyükada Taş
Mektep
22.00 Sunum / Büyükada Taş Mektep
20.45 Film Gösterimi: Öğretmenler Odası (İlker Çatak) /Heybeliada Pazar Meydanı
22.00 Sunum / Heybeliada Pazar Meydanı
17 Temmuz 2024 Çarşamba
11.00 Atölye: Genç Sinema (Hüseyin Karabey) / Büyükada Taş Mektep
18.00 Söyleşi: Çay Saati / Büyükada Taş Mektep
20.45 Film Gösterimi: 80 Günde Devri Âlem (Samuel Tourneux) /Büyükada Taş Mektep
22.00 Sunum / Büyükada Taş Mektep
20.45 Film Gösterimi: İlgi Alanı (Jonathan Glazer) /Heybeliada Pazar Meydanı
22.00 Sunum / Heybeliada Pazar Meydanı
18 Temmuz 2024 Perşembe
11.00 Atölye: Genç Sinema (Hüseyin Karabey) / Büyükada Taş Mektep
18.00 Söyleşi: Çay Saati / Büyükada Taş Mektep
20.45 Film Gösterimi: Karganın Uykusu (Tunahan Kurt) /Büyükada Taş Mektep
22.00 Söyleşi: Yönetmen Tunahan Kurt ve moderatör Vuslat Saraçoğlu / Büyükada Taş Mektep
20.00 Sunum / Heybeliada Pazar Meydanı
20.45 Film Gösterimi: Rodakis’i Ararken (Kerem Soyyılmaz) /Heybeliada Pazar Meydanı
21.45 Söyleşi: Yönetmen Kerem Soyyılmaz ve moderatör Şükrü Alaçam / Heybeliada Pazar Meydanı
22.00 Film Gösterimi: Ölümsüz Olan Sadece Sevgidir (Zeynep Bayraktutan, Gökhan Kasapoğlu) / Heybeliada Pazar Meydanı
23.00 Söyleşi: Film ekibi ve moderatör Şükrü Alaçam / Heybeliada Pazar Meydanı
19 Temmuz 2024 Cuma
20.45 Film Gösterimi: Aniden (Melisa Önel) / Büyükada Taş Mektep
22.00 Söyleşi: Film ekibi ve moderatör Serkan Acar / Büyükada Taş Mektep
20.30 Sunum / Heybeliada Pazar Meydanı
20.45 Film Gösterimi: Sanatoryum (Alaattin Timur, Adnan Payaslı) / Heybeliada
Pazar Meydanı
21.20 Film Gösterimi: Sararmış Yapraklar (Aki Kaurismäki) / Heybeliada Pazar Meydanı
22.45 Sunum / Heybeliada Pazar Meydanı
20 Temmuz 2024 Cumartesi
20.45 Film Gösterimi: Tavuri (Derviş Zaim) / Büyükada Atatürk Meydanı
22.00 Söyleşi: Yönetmen Derviş Zaim ve moderatör Serkan Acar / Büyükada Atatürk Meydanı
20.45 Film Gösterimi: Tereddüt Çizgisi (Selman Nacar) /Heybeliada Pazar Meydanı
22.00 Söyleşi: Yönetmen Selman Nacar ve moderatör Önder Özdemir / Heybeliada Pazar Meydanı
21 Temmuz 2024 Pazar
20.45 Film Gösterimi: Faruk (Aslı Özge) / Büyükada Atatürk Meydanı
22.00 Söyleşi: Film ekibi ve moderatör Serkan Acar / Büyükada Atatürk Meydanı
20.45 Film Gösterimi: Umudunu Kaybetme (Ken Loach) / Heybeliada Pazar
Meydanı
22.00 Sunum / Heybeliada Pazar Meydanı
Sinema
Sayara filminden dikkat çeken fragman
Türünün nadir örneklerinden biri olan, korku-suç ve aksiyon öğelerini bir arada barından Türk filmi ‘Sayara’ 21 Haziran’da sinema salonlarındaki yerini alacak.
![](https://refleksif.com/wp-content/uploads/2024/06/sayara-3ds.jpg)
Türünün nadir örneklerinden biri olan, korku-suç ve aksiyon öğelerini bir arada barından Türk filmi ‘Sayara’ 21 Haziran’da sinema salonlarındaki yerini alacak. İzlemesi cesaret gerektiren filmden dikkat çeken bir fragman yayınlandı.
Yapımını Inter Yapım’ın, uluslararası dağıtımını Inter Medya’nın üstlendiği Sayara’nın yönetmen koltuğunda Can Evrenol oturuyor. Senaryosu da Can Evrenol tarafından kaleme alınan filmin oyuncu kadrosunda Duygu Kocabıyık, Emre Kızılırmak, Özgül Koşar yer alıyor.
Cannes’ın ardından Türkiye’de gösterime giriyor…
Dünya prömiyerini İstanbul Film Festivali’nde, uluslararası prömiyerini ise Cannes Film Festivali’nde yapan ‘Sayara’ 21 Haziran itibariyle vizyondaki yerini alacak. Karanlık ve vahşi bir hikayeyi anlatan ‘Sayara’ seyircilere kan donduran dakikalar yaşatacak.
Türkmenistanlı sessiz bir spor salonu temizlikçisi olan Sayara’nın kız kardeşinin, kontrolden çıkarak caniye dönüşen bir arkadaş grubu tarafından öldürülmesinin ardından başlayan intikam hikayesi oldukça sert görüntülere sahne oluyor.
Sinema dağıtımı A90 tarafından gerçekleşen Sayara, 21 Haziran’da vizyona girecek.